Site logo

9 tips om als lokale ondernemer het verschil te maken met de grote ketens na de coronacrisis

Als lokale ondernemer kan je in deze verplichte sluitingsperiode nadenken waarmee je na de corona-crisis het verschil kan maken met de ketens. Een demonstratie met een lokale sterrenchef, stijladvies geven, het voorstellen van de nieuwe collectie samen met een aantal collega-winkeliers in een zijstraatje,… maar ook het aanbieden van unieke producten die niet of veel moeilijker online te vinden zijn, kunnen het verschil maken. Hieronder nog meer tips.

Concurreren als lokale ondernemer

Multinationals lijken overal te zijn. Je ziet de namen van grote bedrijven elke dag en het lijkt soms alsof je als lokale ondernemer nooit zal kunnen concurreren met deze merken. Maar dat kan je wel door je net als een lokaal bedrijf te gedragen. 

Als kleine, lokale ondernemer heb je misschien niet de marketingbudgetten, toch kan je concurreren. Er zijn veel lokale kansen die grote bedrijven niet kunnen gebruiken. Daar ligt ruimte voor jou als lokale ondernemer.

1- Zet in op lokale productie 

Ketens die het kapitalistische model geperfectioneerd hebben, drukken al decennia op de productiekosten door de inzet van arbeiders in buitenlandse sweatshops en bieden vaak zonder schroom geplagieerde producten aan spotprijzen aan. Lokale designers en handelaars die om ethische redenen ervoor kiezen om hun producten in België of Europa te laten maken, kunnen hier onmogelijk mee concurreren.  

 

Nochtans is er een stijgende interesse is in alles wat lokaal en kwalitatief is. We zien dit niet enkel op vlak van mode, interieur en decoratie maar ook aangaande voeding. De focus wordt verschoven naar lokale (biologische) kweek eigen, traag versus snel, groenten en fruit,… er is een duidelijke mentaliteitswijziging aan de gang. 

 

Overweeg als lokale ondernemer om producten Handmade in Belgium op te nemen in je aanbod. Ze zijn in alle opzichten kwalitatiever en geven de consument een veel groter en een langer tevredenheidsgevoel.

lokale ondernemer
Uit de Kaashoeve rollen verschillende ambachtelijke kazen van eigen verse hoevemelk. Kaasliefhebbers komen hier zeker aan hun trekken.

2- Bied unieke producten aan

Algemene producten zijn nuttig, maar vaak ook saai. Geef inzicht in je bedrijf en leg uit waarom je je eigen bedrijf startte. Door een uniek product aan te bieden geef je klanten een extra reden om juist bij jou te kopen. De focus op een eigen uniek product, met een echt lokaal verhaal, is iets dat grote bedrijven niet kunnen kopiëren.

 

Ook het aanbieden van unieke producten die niet of veel moeilijker online kunnen worden gekocht, kunnen het verschil maken. Sommige klerenwinkels werken nu bijvoorbeeld alleen maar samen met merken die géén online webshop hebben. Dat is volgens ons correct, en op lange termijn zelfs positief voor de merken. Zij hebben immers baat bij zoveel mogelijk lokale vestigingen waar hun kledij hangt, zodat ze door zoveel mogelijk mensen worden gezien.

3- Bied een andere ervaring

Wat grote ketens niet kunnen bieden zijn de service en kennis van een lokaal bedrijf. Medewerkers in een supermarkt worden betaald om producten te verkopen, niet om ze te maken. Ze kunnen een brood voor je snijden, maar weten niet hoe het gebakken is. Als lokale bakker weet je dat wel, zelfs heel gedetailleerd! 

 

Je kan exact uitleggen welk meel je voor welk brood gebruikt en welk brood geschikt is bij bepaalde allergieën. Je kan rondleidingen door je bakkerij geven, workshops aan klanten aanbieden of een dag in de bakkerij organiseren voor kinderen in de zomervakantie. Daar worden ouders en kinderen blij van en dan komen ze graag als klant terug! 

 

In een kinderkledingwinkel kan je een evenement organiseren voor ouders en kinderen om de nieuwe collectie te bekijken. Met advies en de gelegenheid om te passen heb je een voordeel tegenover grote online shops.

In een speelgoedwinkel kan je kinderen laten spelen met de nieuwste speeltjes.

 

Door de dingen een beetje anders te doen, geef je als lokale ondernemer de klanten een ervaring die de moeite waard is. Je klanten hebben iets bijzonders te vertellen als ze thuiskomen, op het werk of de vriendenkring. Wedden dat ze je net daarom aanraden aan anderen? Iedereen kan brood in de supermarkt kopen, maar als ze hebben gezien met welk meel het is gebakken, ze zelf eens een broodje in de oven hebben mogen steken, dan is dat een reden om het verder te vertellen.

lokale ondernemer
In een speelgoedwinkel kan je kinderen laten spelen met de nieuwste speeltjes.

4- Reageer op lokaal nieuws 

Grote ketens gebruiken in hun online communicatie met gestandaardiseerde slogans en boodschappen die ze kunnen opschalen en overal gebruiken. Ze starten misschien een campagne voor het WK of een feestdag, maar ze reageren niet op een opgebroken weg in je wijk of op een activiteit van een lokale organisatie. Dat kan jij als lokale ondernemer wel!

Een  paar voorbeelden:

– Er worden twee kalfjes geboren in de kinderboerderij De Lange Schuur. Dus in je lokale bakkerij maak je koekjes met zwart en wit glazuur. Aanbieding: Twee voor de prijs van één! Ook verkrijgbaar in de kinderboerderij.

– Na een lange sluiting om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen gaat het zwembad in je buurt eindelijk weer open. Dus je zet een groot reclamebord voor je deur om iedereen eraan te herinneren dat jouw kinderkledingwinkel fantastische zwemkleding voor kids verkoopt.

Zie je die grote ketens al gebruik maken van die kansen? Ze weten niet eens dat deze dingen in je stad gebeuren! En hun marketing kunnen ze er al helemaal niet aan aanpassen. Jij kan dat wel en het werkt. Lokaal nieuws heeft invloed op het dagelijks leven van je (potentiële) klanten. 

 

Als lokale ondernemer moet je daar extra aandacht aan geven. Verbind je bedrijf aan positief nieuws of bied oplossingen voor lokale problemen. Zo geef je (potentiële) klanten een reden om over je bedrijf te praten en laat je zien dat je onderdeel van de wijk of stad bent.

5- Concurreer met je sterke punten

Winkelketens hebben hun sterke punten en jij hebt ze ook. Het zijn waarschijnlijk wel verschillende sterke punten. Zorg dus dat je de concurrentie aangaat op gebieden waar je het sterkst bent.

 

Grote bedrijven zetten vaak langzaam stappen. Iedere beslissing die ze maken wordt verspreid naar grote aantallen klanten, dus ze zijn voorzichtig. Ze gebruiken centrale bedrijfsprocessen om zoveel mogelijk te bereiken met zo min mogelijk werk.

 

Als lokale ondernemer kan je jouw producten en service exact aan je klanten aanpassen. Je kan investeren in meer persoonlijke banden en betere kwaliteit. Met aanpassingen in je marketing kun je van je bedrijf een vaste naam in de regio maken, waar klanten meer waarde aan hechten dan aan een grote keten.

6- Maak het persoonlijk

In tegenstelling met de CEO’s van grote winkelketens heb je als lokale ondernemer de kans om een bekend en vertrouwd gezicht te zijn dat mensen direct met je winkel verbinden. Je menselijke kant is voor klanten minstens zo belangrijk als je zakelijke kant. Neem (weer meer) tijd om een praatje met ze te doen. Bied een vaste klant iets te drinken aan op een warme dag, vraag hoe het met hen en hun familie gaat, en wat ze van je nieuwe producten vinden. 

 

Ook dat kan via sociale media. Uiteraard kost dit tijd en moeite, maar je laat wel een persoonlijke indruk achter die grote winkelketens niet bieden. Mensen voelen zich graag verbonden met andere mensen. Die verbindingen ontstaan niet vanzelf. Door actief mensen aan te spreken bouw je die verbinding op. En op de lange termijn heb je er meer aan om interesse te tonen dan om een product op te dringen.

 

Er zit natuurlijk nog een verborgen voordeel aan deze aanpak: als je de hele dag vriendelijk bent en verbinding aangaat, geven mensen die vriendelijkheid ook terug. Dat maakt het leven een stuk leuker voor iedereen!

lokale ondernemer

7- Zorg dat je online gevonden wordt

Je banketbakkerij in Oostende hoeft niet op te duiken in Google als iemand een bakkerij zoekt in Hasselt. Als iemand een bepaalde zaak in een bepaalde stad of regio zoekt, geeft Google steeds lokale bedrijven voorrang bij de zoekers in die stad of regio. 

Dus mensen in Oostende zien bakkerijen in Oostende en mensen in Hasselt zien bakkerijen in Hasselt. Voor zover dat die zijn aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Google laat dan het adres en openingstijden zien. Zo weten klanten precies waar en wanneer ze bij je terecht kunnen. Zorg er dan ook voor dat je deze gegevens ook steeds upgedate houdt.

 

Vraag je ook af waar klanten naar zoeken. Het kan bijvoorbeeld nuttig zijn om behalve je adres ook je wijk te noemen. ‘Bakkerij in Oostende Stene of ‘Bakkerij in Oostende Mariakerke – Nieuwe koers’ is toch een stuk preciezer dan ‘Bakkerij in Oostende’.

 

Lokale sleutelwoorden helpen mensen in de juiste regio om je website te vinden. Als ze eenmaal op je website zijn, zorg dan dat ze daar duidelijk herkennen waarom ze je bedrijf moeten bezoeken. Grote ketens kunnen die strategie moeilijker toepassen omdat ze overal winkels hebben. Ze hebben ook moeite met lokale sleutelwoorden op hun website omdat die moet overal moet werken en kan zich dus niet op één regio focussen. 

8- Adverteer in lokale media

Grote ketens willen zoveel mogelijk mensen bereiken met zo min mogelijk moeite. Ze adverteren meestal niet in lokale media zoals Oostendelokaal.be. Daar ligt voor lokale ondernemers dus een kans. 

 

Met een pagina gecombineerd met een advertentie op Oostendelokaal.be bereik je de perfecte doelgroep: mensen uit Oostende en/of wie naar Oostende komt. En zonder grote bedrijven om mee te concurreren is adverteren op deze site heel betaalbaar. 

 

Een advertentie op een landelijke tv-zender bereikt miljoenen mensen die niet in je doelgroep passen. Laat de grote bedrijven daar hun geld maar uitgeven. Je bereikt voor minder geld een veel relevantere doelgroep door lokaal te adverteren.

lokale ondernemer
Foto: Benny Proot

9- Sponsor lokale sportteams of evenementen

Sponsoring is een goede manier om je bedrijf zichtbaar te maken voor potentiële klanten. Een lokaal voetbaltoernooi voor kinderen brengt bijvoorbeeld heel wat ouders bij elkaar. Dus als je kinderkleding verkoopt, waarom zou je zo’n toernooi niet sponsoren in ruil voor een kraam naast de kantine? Vooral producten doneren kan nuttig zijn: je kunt zo een grote groep mensen een gratis demonstratie geven. De organisatoren zijn blij met dergelijke sponsoring en jij krijgt de aandacht van de ouders.

 

Het sponsoren van lokale sportteams of evenementen verbind je bedrijf aan de waarden en de doelgroep van die teams of evenementen. Je kunt ermee beïnvloeden hoe mensen je bedrijf zien, een mix van bestaande en nieuwe klanten bereiken en meer bekendheid krijgen.

Nog een paar ideeën:

– bied je kantoor of aan voor een lokale netwerkbijeenkomst

– bouw het podium voor een lokaal festival

– verzorg de lunch voor een vegan lifestyle-beurs

– zet regelmatig gratis verse bloemen neer in een bruidswinkel

– sponsor de truitjes van een sportteam

Conclusie

Grote internationale ketens verdwijnen niet. En dat hoef jij ook niet. Er zijn voldoende kansen op succes. Niet ondanks, maar juist omdat jij je als een klein, lokaal bedrijf gedraagt.

Je hoeft je niet klein te voelen naast een multinational. Als lokale ondernemer biedt je een ander product en een andere ervaring aan. Je hoeft je niet als Amazon te gedragen als je Amazon niet bent. Maak het kleine en lokale juist de kracht van je bedrijf en gebruik het als de basis voor je marketing.

Opmerkingen

  • Er zijn nog geen reacties.
  • Voeg een commentaar toe