Het is een droom voor velen van de Oostendse winkels: alle Oostendenaars zover krijgen dat ze ook bij jou over de vloer komen of hun aankopen doen in je webshop.
Iedereen bereiken is niet zo evident of misschien helemaal niet mogelijk, maar hier geven we alvast enkele tips om meer klanten over te kunnen versieren.
Om meer Oostendenaars te versieren om bij je te kopen, ga je eens moeten uitzoeken wat ze wel nodig hebben en wat hun interesses zijn. Zoek bijvoorbeeld eens uit wie er woont in je wijk: jonge of oudere mensen, alleenstaanden of gezinnen,… en wat die potentiële klanten van je dan ook leuk vinden om te doen. Check ook wat bijvoorbeeld de populairste evenementen zijn en welke verenigingen er huizen.
De antwoorden op al die vragen gaan je helpen om onder andere specifieke diensten aan te bieden en berichten op sociale media te posten die aanslaan bij je potentiële klanten.
We hadden het er al over in een vorig artikel. Het toevoegen van lokale en Belgische producten aan je assortiment is een excellente manier om lokale klanten naar je winkel te leiden.
Ketens die het kapitalistische model geperfectioneerd hebben, drukken al decennia op de productiekosten door de inzet van arbeiders in buitenlandse sweatshops en bieden vaak zonder schroom geplagieerde producten aan spotprijzen aan. Lokale designers en handelaars die om ethische redenen ervoor kiezen om hun producten in België of Europa te laten maken, kunnen hier onmogelijk mee concurreren.
Nochtans is er een stijgende interesse in alles wat lokaal en kwalitatief is. We zien dit niet enkel op vlak van mode, interieur en decoratie maar ook aangaande voeding. De focus wordt verschoven naar lokale (biologische) kweek eigen, traag versus snel, groenten en fruit,… er is een duidelijke mentaliteitswijziging bij de klanten aan de gang.
Overweeg als lokale ondernemer om producten ‘Handmade in Belgium’ op te nemen in je aanbod. Ze zijn in alle opzichten kwalitatiever en geven de klanten een veel groter en een langer tevredenheidsgevoel.
Algemene producten zijn nuttig, maar vaak ook saai. Geef inzicht in je bedrijf en leg uit waarom je je eigen bedrijf startte. Door een uniek product aan te bieden geef je klanten een extra reden om juist bij jou te kopen. De focus op een eigen uniek product, met een echt lokaal verhaal, is iets dat grote bedrijven niet kunnen kopiëren.
Ook het aanbieden van unieke producten die niet of veel moeilijker online kunnen worden gekocht, kunnen het verschil maken. Sommige klerenwinkels werken nu bijvoorbeeld alleen maar samen met merken die géén online webshop hebben. Dat is volgens ons correct, en op lange termijn zelfs positief voor de merken. Zij hebben immers baat bij zoveel mogelijk lokale vestigingen waar hun kledij hangt, zodat ze door zoveel mogelijk mensen worden gezien.
Lokale SEO is een noodzaak als je lokale klanten naar je winkel wil aantrekken.
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization of zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. Dit betekent dat je de inhoud van je website zo verbetert dat de zoekmachines zoals Google die beter kunnen ‘lezen’ en zo de waarde ervan kunnen inschatten.
Je zorgt er dus voor dat wanneer potentiële klanten iemand zoeken naar ‘herenmode Oostende’, jouw herenkledijwinkel bovenaan de zoekpagina komt te staan.
Je website zo inrichten dat deze goed scoort in Google op lokale zoekopdrachten, loont echt.
Bekijk daarom nu meteen hoe jouw winkel nu scoort in de zoekresultaten. Verschijnt je winkel niet prominent in beeld? Lees dan hoe je met SEO aan de slag kan gaan en hoe OMJB, dé Oostendse internetprovider die ook deze website host, je kan hierbij kan helpen.
Het lokale krantje, de sociale-mediakanalen en de website van het lokale krantje wordt nog altijd door heel wat lokale klanten gelezen. Een communicatiekanaal om in je achterhoofd te houden dus, zeker wanneer je doelgroep niet de jongste generatie betreft.
Nu is een lokale krant (logischerwijs) niet geïnteresseerd in het plaatsen van allerlei promotieverhalen voor jouw winkel, tenzij het in de vorm van een advertorial of advertentie is. Dat betekent echter niet dat er geen mogelijkheden zijn om jouw winkel via dit kanaal in de spotlights te zetten.
Bespreek samen met de lokale krant (of het lokale radiostation en de lokale tv-zender) eens de mogelijkheden van bijvoorbeeld…
Staat de lokale pers in jouw vestigingsplaats hiervoor open? Geen idee, maar je weet het pas wanneer je het vraagt!
Ga aan de slag met lokale advertenties. Niet noodzakelijkerwijze in een lokale krant, maar wel dat je advertenties maakt die lokaal relevant zijn.
In een lokaal relevante advertentie benoem je alvast meer dan alleen je winkel. Waar het om gaat, is dat je advertentie inspeelt op lokale gebeurtenissen, activiteiten of gegevens.
Vraag bijvoorbeeld de mensen van je wijk in een lokale groep op Facebook via een leuke post om hun mening over welke gevelpresentatie te kiezen voor een nieuwe winkel.
Door de mening te vragen van het lokale publiek – jouw potentiële klanten – en interactie te creëren, is dit ook meteen een advertentie die heel wat aandacht genereert. Stukken slimmer dus dan alleen tekst waarin aangekondigd wordt dat er een nieuwe winkel wordt geopend.
Nu open jij wellicht binnenkort geen nieuwe winkel, maar er zijn vast en zeker andere lokale gebeurtenissen in je winkel waar je op in kan spelen in een advertentie.
Vraag als delicatessenwinkel je publiek in een advertentie bijvoorbeeld te stemmen op het ‘favoriete kaasje van Emmen’, vraag als woonwinkel om foto’s in te sturen van ‘de mooiste woonkamer in Alphen aan den Rijn’ of promoot simpelweg je lokale assortiment uit tip 2.
Lokale klanten aantrekken voor je winkel is niet altijd makkelijk. Het vraagt meer dan een aantrekkelijk assortiment, een goede service, en je winkeldeuren openzetten. Het vraagt ook meer dan af en toe een bericht plaatsen op social media waarin je je klanten oproept lokaal te kopen.
Want waar het uiteindelijk op neerkomt is dit: wanneer jouw winkel (bijvoorbeeld met de tips uit deze blog) laat zien dat je aandacht en hart hebt voor Oostende, vertaalt die inspanning zich vanzelf naar meer aandacht en meer aankopen van de lokale consumenten.