Zo ziet de fysieke winkel er uit na de coronacrisis

   

Het lijkt erop dat het hebben van een fysieke winkel tegenwoordig niet meer zo gunstig is. We erkennen de moeilijkheden, maar we zien de toekomst van de fysieke winkels desalniettemin vrij positief in. 

Voordelen fysieke winkel 

In eerste instantie moeten we de grote voordelen van de fysieke winkel in Oostende niet uit het oog verliezen. Zaken zoals de beleving van het shoppen, de persoonlijke service, de kwaliteit van zorgvuldig geselecteerde producten door de gepassioneerde winkeliers zijn elementen waar grote online shops niet tegenop kunnen. Het versterken van de Oostendse handelskernen en het steunen van de lokale handelaars staat vandaag hoog op de to do-lijst van het stadsbestuur én de Oostendse consumenten.

Online winkelen

Ook voor de corona-crisis werd er al veel geschreven over de voor- en nadelen van online winkelen. Vooral nu wordt online-kopen sterk gepromoot, en dat gaat ook na de corona-crisis niet meer weg. Dat is op zich eigenlijk ook geen probleem. We moeten er het gemak van durven inzien. Werk, kinderen, weinig tijd,… zoveel redenen waarom de consumenten ook na de corona-crisis ervoor gaan kiezen om ‘s morgens vroeg, ‘s avonds om 21u of op een regenachtige zondagmiddag nog hun aankopen online gaan doen.

 

Helaas wordt het gemak ervan iets te veel geromantiseerd. Geef toe, hoeveel keer was je effectief ‘thuis’ wanneer het pakket werd geleverd? Hoe vaak heb jij jouw pakje al niet moeten gaan afhalen in het postkantoor of in de supermarkt? En daarvoor ook lang in de rij gestaan? Dan is er niet veel verschil meer met effectief te shoppen in een fysieke winkel.

Fysieke Winkel Oostende Lokaal

Zorg ervoor dat je producten ook na je openingsuren online te bekijken zijn. Al dan niet met de mogelijkheid om te reserveren of te kopen. De keuze van de producten die je online plaatst is ook enorm belangrijk. Standaardproducten zullen meer en meer online worden gekocht. De consument weet immers perfect wat hij of zij koopt, zonder het gezien te hebben. 

 

Het feit dat grotere merken tegenwoordig meer en meer op zoek gaat naar samenwerkingen met lokale winkels waar klanten hun producten nog sneller kunnen gaan afhalen, toont aan dat ook zij de efficiëntie van de lokale winkel erkennen. Immers, als een lokale winkel honderden, zoniet duizend artikelen verkoopt, zal die dat op een meer economisch en ecologisch verantwoorde manier doen dan een groot merk die dit deur aan deur doet met één pakje doet.

Hybride-winkels

Online en fysieke winkels zullen evolueren een hybride-model, waar de fysieke bereikbaarheid en het gemak van online bestellen hand in hand samen gaan. Dit brengt ons naar een hot topic: de toegankelijkheid van de stadskern. Het nieuwe mobiliteitsplan in Oostende, wegenwerken, parkeertarieven etc. kunnen roet in het eten van de winkeliers gooien. 

 

Deze problemen zijn reëel, maar sowieso tijdelijk van aard. Wat niet wegneemt dat sommige handelszaken, alsook de consument zich zullen moeten aanpassen aan de veranderde realiteit: een traiteur die voor 80% afhankelijk is van cliënteel dat komt afhalen met de auto en die plots in de voetgangerszone terechtkomt, zal zich moeten heroriënteren.

Fysieke Winkel Oostende Lokaal

Voordelen van de lokale winkel

Er zijn gelukkig ook enorm veel voordelen aan het hebben van een fysieke winkel. Winkeliers moeten deze voordelen meer uitspelen. Een handelaar die bezield is door zijn of haar product heeft kennis en knowhow ervan. Dit uit zich onder meer in de kwaliteit van de producten die met zorg werden geselecteerd door de lokale winkelier. 

In een fysieke winkel kan je ervan uitgaan dat je een betere service krijgt en er ook met je klachten terecht kan. Geen gedoe met formulieren en e-mails waarbij het antwoord vaak uitblijft. 

Beleving van het shoppen

Boven alles is er de beleving van het shoppen. Ruiken, voelen, passen, advies krijgen over kleur en stijl,… maar dat niet alleen. Geef toe, we zitten al genoeg aan een scherm gekluisterd. Winkelen, of het nu om boodschappen gaat, of een nieuw paar schoenen, brengt je – als het weer mag – onder de mensen. We ondervinden nu we thuis vastgekluisterd zitten dat sociale interacties zo belangrijk zijn. 

 

De lokale, unieke shops maken bovendien ook van Oostende het toeristisch en economisch centrum zoals de stad nu is. Mensen verplaatsen zich niet naar een andere stad om er te winkelen in filialen van ketens die ze in hun regio ook hebben. De versterking van de handelskern zou dan ook steeds en hoog op de to do-lijst van de politici moeten staan. De vraag kan immers gesteld worden of grote ketens überhaupt nog een plaats hebben in een autoluwe stadskern. Hoe het ook zij, kwalitatieve producten zijn weer aan een opmars bezig en er is steeds meer en meer bewustzijn bij de consument.

Meer

Schrijf je in om geregeld onze nieuwsbrief met meer weetjes, tips, nieuws en onze aanbiedingen te ontvangen.

Heb je een handelszaak in Oostende, voeg je dan nu toe, het is gratis!

 

Opmerkingen

mood_bad
  • Er zijn nog geen reacties.
  • Voeg een commentaar toe